Over de stichting

Stichting het Glaswerk is ontstaan uit de opbrengst van de verkoop van de Jacob Glasflat te Spanbroek .
De Jacob Glasflat is opgericht in 1959 door een groep mensen uit de dorpen: Obdam, Opmeer, Hensbroek en Spanbroek en ondergebracht in de gelijknamige stichting.
Het doel van deze stichting was: betaalbare woningen aan te bieden aan bejaarden uit genoemde dorpen, zulks in het belang van de volkshuisvesting.
In 2011 is de ”Glasflat” overgegaan naar Stichting Volkshuisvestingsgroep Wooncompagnie te Schagen. De reden van deze verkoop was dat de oorspronkelijke doelstelling van de oprichters achterhaald was.
De gelden van deze verkoop zijn ondergebracht in de Stichting het Glaswerk.

Stichting het Glaswerk stelt zich ten doel:
Het ondersteunen van maatschappelijke-, sociale- en culturele instellingen en organisaties binnen het gebied van de Westfriese Omringdijk.